Hubungi Kami

Hubungi Kami

Monday 17 November 2014

Penerima BR1M Digesa Buka Akaun Bank


IPOH – Penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) digesa membuka akaun bank serta mengemas kini nombor akaun dengan pihak berkaitan bagi mempercepatkan penyaluran bantuan itu di masa depan.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah berkata, daripada 6.4 juta pemohon BR1M di seluruh negara, seramai dua juta daripada mereka tiada akaun bank dan diberikan baucar bantuan.

Menurutnya, langkah ini bertujuan supaya penerima BR1M yang memiliki akaun bank tidak lagi perlu beratur panjang menerima bantuan kewangan itu yang akan disalurkan kepada akaun bank mereka menerusi tiga kali pembayaran.

“Kementerian berharap mereka yang masih belum membuka akaun supaya berbuat demikian bagi memudahkan pembayaran dilakukan tanpa majlis penyampaian seperti sebelum ini.

“Kita sasarkan kira-kira 7 juta pemohon mendapat manfaat daripada BR1M dan bila sudah ada akaun bank, bayaran RM950 dapat disalurkan kepada mereka dengan lancar,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Beliau sebelum itu merasmikan penutupan Program Satu Komuniti 1JPJ di Sekolah Kebangsaan Pakatan Jaya, di Ulu Kinta, dekat Tambun.

BRIM 4.0 yang diumumkan semasa Bajet 2015 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melibatkan pembayaran RM950 bagi isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah, RM750 bagi isi rumah berpendapatan dari RM3,000 hingga RM4,000 sementara bujang berpendapatan di bawah RM2,000 menerima RM350.

Sumber :

0 comments:

Post a Comment