Hubungi Kami

Hubungi Kami

Tuesday 18 November 2014

BR1M : Kesan Positif Berganda Kepada Rakyat


Pakar-pakar ekonomi menyifatkan penambahan kadar Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM300 dalam Bajet 2015 dapat mewujudkan kesan positif berganda kepada rakyat dan negara yang membolehkan rakyat berpendapatan rendah meningkatkan perbelanjaan masing-masing.

Pengarah dan Ketua Serantau Pasaran Modal Ekuiti RHB Investment Bank, Gan Kim Choon berkata, perbelanjaan rakyat amat membantu dalam memacu ekonomi kerana langkah itu menjana pertumbuhan perniagaan domestik. Malah katanya, BR1M dapat merangsang ekonomi dalam jangka masa panjang.

“Golongan berpendapatan rendah akan mendapat manfaat yang sangat optimum daripada peningkatan BR1M ini dan mereka perlu berbelanja,” katanya semasa menjadi panel Seminar Delloite TaxMax 2014 di sini hari ini.

Bajet 2015 diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 10 Oktober lalu bertema ekonomi keperluan rakyat yang merangkumi pemberian BR1M ditingkatkan daripada RM650 kepada RM950 bagi isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah. Kerajaan turut menaikkan kadar BR1M bagi isi rumah berpendapatan bulanan antara RM3,000 hingga RM4,000 daripada RM450 kepada RM750.

Kim Choon berkata, pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bermula tahun depan tidak akan memberi apa-apa kesan drastik kepada rakyat secara keseluruhannya. Katanya, rakyat tidak akan terasa dengan peningkatan harga barangan yang secara puratanya masih lagi mampu bagi golongan berpendapatan rendah. Menurut beliau, kerajaan turut menyenaraikan panjang jenis-jenis barangan yang tidak dikenakan GST.

“Sebanyak 900 jenis barangan yang kadar sifar dan dikecualikan GST amat memberikan kelegaan kepada rakyat terutamanya kepada golongan berpendapatan rendah.

“Pasaran ekuiti juga tidak akan berubah dengan pelaksanaan GST kerana hal itu sudah banyak kali diumumkan oleh kerajaan,” ujarnya.

Sumber :

0 comments:

Post a Comment