Hubungi Kami

Hubungi Kami

Tuesday 20 September 2016

Maklumat Penerima BR1M 2016



Pembayaran Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM) akan bermula tidak lama lagi!
Pembayaran Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM) untuk isi rumah dan warga emas akan diadakan dengan empat peringkat mulai esok, April 28, Jun 23, dan September 28.
Penerima dalam Kategori Individu yang belum Berkahwin yang berumur 21 tahun dan ke atas, dan berpendapatan kurang daripada RM2000 sebulan akan menerima bantuan wang sebanyak RM400 mulai esok.
“Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM) ini adalah untuk memastikan penerima BRIM berupaya untuk membuat pelan bajet dengan lebih baik, khususnya terhadap perbelanjaan dalam benda keperluan masing-masing,”nyata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.
Semasa menjadualkan Bajet 2017,Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pembayaran Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BRIM) 2017 dan  penerusan Skim Kebajikan Keluarga (SKK).
Bagi isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM3000, pembayaran BRIM telah menaik dari RM950 ke RM1000 manakala bagi isi rumah yang berpendapatan dari RM3001 ke RM4000, pembayaran tersebut menaik dari RM750 ke RM800.
Di samping itu, kategori yang baharu telah diperkenalkan, pembayaran melibatkan kategori tersebut adalah untuk semua penerima yang nama mereka berada di dalam senarai e-Kasih, atau yang berpendapatan RM1000 dan ke bawah sebulan.Pembayaran bagi kategori tersebut adalah RM1050.
Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah menyatakan bahawa pembayaran BRIM akan dikreditkan secara langsung dalam akaun bank penerima.
Bagi penerima BRIM yang tidak memberi maklumat berkaitan akaun bank, baucar BRIM akan dihantar ke alamat berkenaan dan baucar BRIM tersebut boleh ditunaikan di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN).
Bagi Skim Kebajikan Keluarga (SKK), bantuan wang dengan amaun RM1000 akan diberikan kepada penerima manfaat yang diiktiraf oleh penerima BRIM yang berada di dalam Katergori Isi Rumah atau Kategori Warga Emas.
Bantuan wang Skim Kebajikan Keluarga (SKK) boleh diterima di mana-mana cawangan Bank Simpanan Nasional (BSN) secara menunjukkan dokumen kematian sah dan MyKad asal kepunyaan penerima manfaat yang namanya berada dalam borang berkenaan.
Penerima yang ingin mengemaskini informasi berkenaan dengan penerima manfaat boleh melakukannya di mana-mana cawangan Lembaga Hasil Dalaman Negeri (LHDNM).
Untuk maklumat yang melanjutkan, sila hubungi nombor telefon 1800-88-2716.

0 comments:

Post a Comment