Hubungi Kami

Hubungi Kami

Thursday 20 November 2014

BR1M Bukti Kerajaan Mampu Uruskan Ekonomi Dengan Baik


KUALA LUMPUR - Kerajaan berjanji akan menambah baik pemberian BR1M pada tahun depan dan yakin mampu meningkatkan jumlahnya sehingga RM1,200 dalam tempoh lima tahun akan datang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kejayaan BR1M satu, dua dan tiga adalah cerminan dan manifestasi kerajaan untuk membantu rakyat selaras dengan falsafah rakyat didahulukan.

"Ini cara kerajaan untuk berkongsi kekayaan bersama rakyat. Kita dapat lakukan kerana kestabilan politik, dan masyarakat pelbagai kaum dapat hidup aman dan harmoni.

"Negara yang kaya kalau tak aman dan stabil tidak boleh lakukan seperti apa yang kita lakukan hari ini. Faktor lain kerana kerajaan dapat uruskan ekonomi negara walaupun ekonomi dunia tak menentu.

Beliau berharap penambahan nilai BR1M kali ini dapat meringankan beban hidup rakyat khususnya golongan yang tinggal di bandar selain memastikan lebih ramai rakyat menikmati bantuan ini.

Sementara itu, Najib yang juga Menteri Kewangan berkata sebagai sebuah kerajaan bertanggungjawab, ia perlu melakukan konsolidasi fiskal untuk memacu ekonomi negara dan kesejahteraan rakyat.

"Oleh itu, kerajaan akan mengubah dasar pemberian subsidi iaitu daripada subsidi pukal kepada subsidi bersasar bagi memastikan pelaksanaan subsidi yang adil," katanya.

Tambah beliau dengan rekonsilasi subsidi juga dapat mengurangkan ketirisan dan mengelak daripada penyalah gunaan daripada pihak yang tidak sepatutnya.

0 comments:

Post a Comment